Gå til innhold

Palmablues

mai 20, 2009

Jeg har vært i Palma. VI har vært i Palma. Kjæresten og jeg. Og brått og brutalt er jeg tilbake i hverdagen. Er det rart man får blues?

Palma er en nydelig by. Mallorca er en nydelig øy.

Jeg har besøkt Mallorca mange ganger før, men da enten i famileferiebyen Alcudia, med barnefamilier, fulle engelskmenn og en bråte tyskere,  eller partybyen Magaluf også med fulle engelskmenn, svenske innkastere og dansing på bordet. Helt greie steder om man vil ha party eller familieferie, men for en edruelig kjærestetur var Palma et mer naturlig valg.

Vi bodde noen kilometer utenfor Palma sentrum, i Cala Mayor. På Hotell Dali betalte vi sympatiske 470 kr pr natt, og fra rommet så vi en flik av havet. Resepsjonisten anslo spaserturen inn til sentrum til ca 40 minutter. Første dag tenkte vi at det var i passe gangavstand og bega oss avsted. Da vi hadde trasket i drøye 20 minutter og rundet svingen og fikk se katedralen veldig langt i det fjerne, mistet vi (eller det var vel bare strengt tatt jeg) motet, og vi hoppet på en buss. Resten av uken ble det taxiturer til og fra. Uansett var vi veldig fornøyd med beliggenheten. Kort avstand til stranden, og det var rolig på nettene. Her må jeg nesten legge til at jeg ikke var vitne til fyll en eneste gang denne uken.

Vi tok bussen opp til Valldemossa. Etter at bussen hadde forlatt sentrum tok det kun 15 minutter opp ditt, veien snirklet seg den siste biten, og den sjarmerende byen åpenbarer seg. Vi fant umiddelbart ro på dette stedet. Vi tok turen innom klosteret. Hvor Chopin og hans kjære George Sand tilbragte noen måneder. Resultatet ble Sands bok «A winter in Majorca», som nylig ble oversatt til norsk. De lot seg begeistre av naturen, men ikke fullt så mye av lokalbefolkningen. Uansett er Valldemosserne utrolig stolte av besøket, og det gjenspeiles i byen. Store deler av klosteret er nå museum, og vi fikk innblikk i munkeliv samt Chopins rom og hage. Nydelig.

Valldemossa

Det ble to turer opp til Valldemossa. Vi drømte, fant roen, nøt. Nøt alt. Jeg drømmer om lange somre der oppe og late dager. Komplett fritt for stress, mas og forstyrrelser. Jeg kjente roen i den lille bakgårdshagen med tapas på bordet og lav jazz. Jeg kjente roen i klosterets hage hvor vi satt på en benk med trær på begge sider som lagde et tak av blader over oss i alle nyanser av grønt. Jeg ville ikke dra derifra.

En annen dag tok vi bussen til Sóller, som jeg husket som en pen, liten by. Og den er forsåvidt pen, men på langt nær så sjarmerende da den var alt for preget av turisme til at det autentiske ble fremtredende. Vi tok ganske raskt bussen tilbake.

Vi har vært imponerte i katedralen, nytt utsikten fra Castell de Bellver, ruslet på bymuren, hørt spanske gitarer, snakket godt, sovet godt og spist godt. Vi har vandret gatelangs, beundret og nytt hvert sekund. På Café 1916 på Plaza España spiste jeg den beste brownieskaken, og vi lærte the hard way at man bør vise taxisjåføren bilde av severdighetene man har tenkt seg til for å forsikre seg om at man ikke har blitt misforstått. Det var helt fint å lese en bok på sengen mens TVen lydløst viste at Norge gjorde rent bord i Moskva, og det var helt fint å hvile blikket i en grønn dal mens Norge feiret i rødt, hvitt og blått.

Og drømmen om en leilighet i Valldemossa lever videre.

Valldemossa_

2 kommentarer leave one →
  1. Hydra permalink
    mai 21, 2009 11:42 am

Mallorca-ferie hermed bestilt. Eg saksøker deg om det ikkje blir vellukka.

2. mai 21, 2009 11:55 am

Så herlig! Dette må da være en mye kjekkere Mallorcatur når man reiser uten barn enn å befinne seg midt blant en haug med andres unger..